Elbilene har forandret bilmarkedet i Norge for alltid, og det er definitivt mange nordmenn som har kjøpt biler med ytelse som det bare hadde vært mulig å drømme om i en gammeldags fossildrevet bil. I og med at en stor del av avgiftene på nye fossildrevne biler er knyttet til effekt, vil prisforskjellene være ekstreme.
Noen av de mest ekstreme elbilene på norske veier
Noe av det som virkelig skiller elbiler fra bensin- eller dieseldrevne biler, det er hvordan all kraft i motoren er tilgjengelig med en gang – uten at man må ta høyde for hvordan en fossil motor ikke leverer like mye kraft ved forskjellige turtall. Det betyr igjen at det er mulig å få til helt ekstrem akselerasjon og hastighet med elektriske motorer, det er ikke en tilfeldighet at Tesla har en versjon som kalles «ludicrous». Vi begynner også å nærme oss grensene for hva som er fysisk mulig å overføre fra motoren til veien via noen gummioverflater med samme størrelse som en håndflate.
- Tesla Model S, i versjonene med høyest ytelse, har en teoretisk ytelse på 0 – 100 km/h på 2,6 sekunder. Vi skriver teoretisk i og med at det egentlig ikke finnes noen steder der en slik akselerasjon er trygg.
- Jaguar I-PACE har også blitt populær i Norge. Den har dessuten ekstrem ytelse, selv om det kan høres ut som at 4,0 sekunder på 0 – 100 er lite sammenlignet med Tesla. Da er det viktig å huske på at alt under 10 sekunder på 0 – 100 egentlig er ganske bra.
Strømming av bilsport og annen underholdning
Med raskere og raskere biler på veiene, kan det kanskje også være at interessen for bilsport øker. I Formel 1 er det fortsatt bare fossildrevne biler, men det er egentlig ikke noe i veien for å elektrifisere denne og andre motorsporter?
Det er mulig å følge med på Formel 1 via vanlig lineær TV, men for mange vil det sannsynligvis være enklere å holde seg oppdatert på spenningen via noen form for strømmetjeneste. Strømming av sport blir mer og mer populært, mange ganger også kombinert med odds og spill. Med Sport Live Unibet er det for eksempel mulig å følge med på live odds som virkelig gir ekstra spenning til det å følge med på konkurransen. Formel 1 og annen bilsport er selvfølgelig tilgjengelig også her.
Kan det bli for høy ytelse for en vanlig bileier?
Ulykkestatistikken for elbiler er et litt sårt tema for noen, og det kan finnes mange forklaringer til at noe statistikk viser at elbilførere er involvert i flere uhell enn de som kjører fossile biler. Det er viktig å huske på at det er større andel elbiler i storbyområdene, at det er flere unge som kjører elbiler og så videre. Dessuten er det mange som stiller spørsmål ved risikoene med helt digitale førermiljøer. Kan det likevel være at den høye ytelsen har noe å si?
Det er selvfølgelig noen som vil bli overrasket over den høye ytelsen til en elbil, og sammenlignet med en litt bedagelig dieselbil må man definitivt være litt rolig med gasspedalen. Noen vil også hevde at høy tilgjengelig ytelser gjør noen situasjoner, som for eksempel forbikjøringer, tryggere. Som i mange andre sammenhenger er det helt enkelt avhengig av føreren. En ansvarlig og trygg bilfører vil kunne håndtere høy ytelse, men det er samtidig en risiko for noen.