Det har alltid eksistert et marked for bruktimporterte biler, men det var først i forbindelse med elbiler som dette markedet virkelig tok av. Samspillet mellom forskjellige subsidier og ekstrem etterspørsel etter elbiler skapte helt enkelt en «perfect storm», der det i en periode var mulig å selge nesten alle elbiler man kunne få tak i til nordmenn.
Samtidig var dette ikke en situasjon som kunne vedvare i det uendelige. Selv om noen av de mest gunstige ordningene blir fjernet, vil det være elbiler som dominerer også i fremtiden. Det som har endret seg mest er tilbudssiden, der det finnes alt flere elbiler som selges via tradisjonelle kanaler uten ventelister eller leveringstid.
Fordeler med å kjøpe bruktimportert elbil – før og nå
La oss begynne med den helt åpenbare fordelen med å kjøpe en bruktimportert elbil – at den finnes en bil å kjøpe i det hele tatt. Legg merke til at dette definitivt er i endring, og når du leser dette kan det være at situasjonen er en helt annen, men i en periode var det ekstremt lange ventetider mange av de populære elbilene.
I tillegg åpner bruktimport for å få tilgang til noen modeller som aldri har vært solgt i Norge, selv om det ikke er så mange med tanke på at de aller fleste produsentene definitivt har prioritert Norge.
Hvorvidt pris er en fordel eller ikke vil være svært avhengig av situasjonen. Når markedet var som mest presset var bruktimport definitivt med på å drive prisene nedover. Dessuten har det i noen tilfeller også være mulig å få med seg den lavere subsidierte prisen fra et annet land og kombinere med de gunstige ordningene i Norge
Ulemper med bruktimporterte elbiler
Det finnes selvfølgelig også noen ulemper med å kjøpe bruktimportert elbil. Det kan for eksempel handle om manglende garantiordninger eller funksjoner som ikke er tilpasset norske forhold:
- Selv om nybilgaranti i de aller fleste tilfeller følger i bilen så lenge den er solgt i Europa, kan det for eksempel være at garantiperioden ikke er like lang som på en bil kjøpt i Norge.
- Noen importerte biler mangler ekstrafunksjoner som produsentene har lagt til på biler solgt i Norge, som forvarming av batteriet og andre funksjoner for vinterbruk.
Oppsummert betyr dette at kjøp av bruktimportert elbil ikke er like attraktivt som for bare et par år siden, men det er definitivt noe man fortsatt bør vurdere. Det gjelder spesielt hvis man er på jakt etter en litt enklere og rimeligere bil.